Sabda Nabi s.a.w

Tiada daripada seorang hamba yang berkata BISMILLAHIRRAHMANNIRRAHIM melainkan hancur syaitan seperti hancur timah di atas api

Abdullah bin Mas’ud berkata ” Syaitan mukmin itu kurus

Kurus kerana orang mukmin patuh pada Allah. Syaitan gemuk hanya bila ada penderhakaan pada Allah. Syaitan dijadikan untuk orang Kafir:

Maryam [83] Tidakkah engkau mengetahui (Wahai Muhammad) bahawa Kami telah menghantarkan Syaitan-syaitan kepada orang-orang kafir, untuk menggalakkan mereka mengerjakan perbuatan kufur dan maksiat dengan bersungguh-sungguh?

Qais Ibnu Al-Hajjaj berkata ” Syaitan dalam badanku berkata ” Aku masuk dalam badan kamu seperti unta pada mulanya dan sekarang aku seperti burung ciak”. Maka tanya Qais “Mengapa demikian? Kata Syaitan itu ” Engkau menghancurkan aku dengan zikrullah

Zikrullah iaitu mengingati Allah menghapuskan dosa dan menutup ruang untuk Syaitan masuk. Syaitan masuk ke dalam hati bila kita lalai dari mengingati Allah seperti nyamuk yang menghisap darah kita. Hati itu tempat kita melahirkan ingatan dan rasa kasih sayang kepada Allah.

Zikir itu lebih besar dari jihad dan sedekah emas perak. Ramai orang duduk atas tilam empuk masuk syurga yang hebat kerana zikir.

Zikir Lailahaillah menghapuskan dosa.

Dengan syarat mulut orang yang membacanya (Bismillah) bersih, jiwanya bersih, ibadat dan takwanya baik, Bismillah memberi kesan yang besar kepada manusia yang membacanya dan juga pada Syaitan dalam dirinya.

MENJADI UBAT DAN ALLAH BERKATI URUSAN

Tatkala BISMILLAH diturunkan ke dunia, maka semua awan berlari ke arah barat, angin terdiam, air laut bergelora, mendengarkan seluruh binatang dan terlempar semua syaitan. Demi Allah dan keagunganNya, tidaklah BISMILLAH itu dibacakan pada orang sakit melainkan menjadi ubat untuknya dan tidaklah BISMILLAH dibacakan di atas sesuatu melainkan Allah beri berkat ke atasnya.

Para wali dan mereka yang mendampingi Allah boleh menghalau harimau, mengubati penyakit, berjalan di atas air hanya dengan membaca Bismillah. Kesucian hati sangat penting dalam bacaan dan zikir mendampingi Allah. Mereka yang sucti hatinya dan hubungan dengan Allah, baca apa pun dari Al-Quran berhasil amalannya.

Tidak boleh BISMILLAH atas benda yang haram atau makruh, kerana seolah-olah kita menghalalkan benda itu. Nama Allah hanya boleh disebut pada benda yang halal sahaja.

SELAMAT DARI NERAKA

Jumlah huruf dalam BSMILLAH ada 19 huruf dan malaikat penjaga neraka ada 19 .Ibnu Mas’ud berkata: “Sesiapa yang ingin Allah selamatkan dari 19 malaikat neraka maka bacalah BISMILLAH 19 kali setiap hari.”