Neraka itu juga makhluk Allah. Ia juga hidup dan diceritakan dalam hadith dan al-quran

Dari Abdullah bin Mas’ud r.a., katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda:

Di bawa Neraka jahanam pada hari itu dengan tujuh puluh ribu tali penarik, pada tiap-tiap satu tali penarik ada tujuh puluh ribu Malaikat menariknya. (Bukhari)

Dari Abu Hurairah, r.a. katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda:

“Akan keluar satu batang leher dari Neraka pada hari qiamat dengan dua mata yang melihat dan dua telinga yang mendengar serta lidah yang bercakap lalu berkata: “

Aku diberi kuasa menyeksa tiap-tiap seorang dari tiga jenis manusia: Tiap-tiap orang yang kejam dan keras hati, lagi degil tidak menerima kebenaran yang diketahuinya; tiap-tiap orang yang mempersekutukan sesuatu – yang lain dengan Allah dan orang-orang yang membuat gambar. (Tirmidzi)

“.. dua mata yang melihat dan dua telinga yang mendengar serta lidah yang bercakap”, Juga diceritakan dalam al-quran:

Furqan [12] Apabila Neraka itu melihat mereka dari tempat yang jauh, kedengaranlah mereka suara marahnya yang menggelegak dan mengeluh.

Hadis riwayat Abu Hurairah ra., ia berkata:
Rasulullah saw. bersabda: Neraka mengadu kepada Tuhannya. Kata neraka: Ya Tuhanku, sebagianku memakan sebagian yang lain. Allah lalu mengizinkan neraka untuk menghembuskan dua nafas, nafas pada musim dingin dan nafas pada musim panas. Nafas yang kedua adalah hawa paling panas yang biasa yang engkau rasakan. Nafas yang pertama adalah hawa paling dingin yang engkau rasakan

Tiga group manusia yang bakal diseksa oleh neraka:-

1. Manusia yang zalim. Sebagai contoh, zalimnya firaun yang membunuh beribu-ribu bayi.

2. Manusia yang menyeru kepada selain Allah

Anbiyaa [98] Sesungguhnya kamu dan apa yang kamu sembah, yang lain dari Allah, menjadi bahan-bahan bakaran yang dilemparkan ke dalam Neraka Jahanam; kamu (sudah tetap) akan memasukinya.

3. Pelukis gambar makhluk yang bernyawa. (pernah ditulis sebelum ini)

Diriwayatkan daripada Abdullah bin Mas’ud r.a katanya : Rasulullah s.a.w bersabda : “Manusia yang paling berat siksanya pada Hari Kiamat, ialah para juru gambar.